گزارش صعودقله کلکچال ازگلابدره به پارک جمشیدیه وقله اسپیلت

نفرات شرکت کننده:

خانمها:آزاده قائمی،لیلامحمدی،النازفدائی.

photo_2018-02-13_10-24-36

آقایان:حسین کجینه باف،محسن دوستی،علی انصاری،حسین طاهری،حمیدکیائی،محمدرضا کبابیان،مجیدصادقی،رضاکاشیها،مهدی نوروزی،احمدمیجوجی،محمودمنتظری،علی کرمانی،مهدی گیلک زاده،ابوالفضل خرسند،محسن گل کرمی،ابوالفضل عبادی.

photo_2018-02-13_10-24-51

معرفی قله

کُلَک‌چال نام یکی از کوه‌های شمال تهران است..

ارتفاع قلهٔ کلک‌چال از سطح دریا، در حدود ۳۳۵۰ متر است.

به اعتقاد برخی از مردم، کلک‌چال خانهٔ دیو سپید در ادبیات فارسی بوده‌است، ولی برخی دیگر کلک‌چال آمل را خانهٔ دیو سپید می‌دانند.

در منظومه حماسی شبرنگ‌نامه، که در سده هفتم هجری و درباره رزم رستم با شبرنگ فرزند دیو سپید سروده شده، از نخستین نبرد رستم و شبرنگ در کُلَک‌چال، سخن رفته‌است.

چو پا بر فراز کلک چال کرد                    ز چنگ تهمتن رها یال کرد

گریزان شده پور دیو سپید                      تهمتن به رخش اندر آمد چو شید

کُلَک‌چال را یخچال پربرف هم معنی کرده‌اند

photo_2018-02-13_10-24-14

گلابدره

گُلاب‌دره نام دره و محله‌ای در کنارهٔ آن دره است که به همین نام خوانده می‌شوند. این دره از کنارهٔ باختری (طرف غرب) به امام‌زاده قاسم و از کنارهٔ خاوری با دره در بند همسایه است.

دره گلاب‌دره از جمله ییلاق‌های خوش آب و هوای شمال شرقی شهر تهران است.

جدا از ساکنان محلی، مسیر کوهستانی گلاب‌دره، هر هفته میزبان کوهنوردانی است که راه خاکی و خلوت آن را انتخاب می‌کنند. در تابستان ۱۳۶۶ سیل مخربی از ده گلاب‌دره سرازیر گشت و بسیاری از خانه‌های دربند را ویران کرد و تعداد زیادی نیز کشته شدند.

ساکنان محلی این منطقه هنوز به زبان تاتی سخن می‌گویند

مسیردسترسی به گلابدره

اتوبان قزوین به تهران،اتوبان همت،خروجی چمران شمال،چهارراه پارک وی،سمت چپ تابلوی تجریش،به میدان تجریش که رسیدیدتابلوی دربند،خیابان دربند را ادامه داده ،سمت راست واردخیابان گلابدره شده تا به پارکینگ برسیم.

مسیردسترسی به پارک جمشیدیه

تا تجریش مسیرهمان است.به تجریش که رسیده،مستقیم واردخیابان باهنرشده ،بعدازمیدان یاسر،سمت چپ خیابان فیضیه شده ودرانتها به جمشیدیه میرسیم.

photo_2018-02-13_10-24-20

گزارش صعود

جمعه۲۰بهمن۹۶باتفاق ۲۰نفرازهمنوردان با یکدستگاه مینی بوس وسواری بسمت تهران حرکت کردیم.بعدازرسیدن به گلابدره،بسمت شمال ازپارکینگ بسمت پاکوب که درانتهای جاده آسفالته بودبراه افتادیم.هوا کمی سرد،ولی مطبوع وخوشایندبود.پاکوبی مشخص که به اردوگاه کلکچال منتهی میشد.مسیرتقریبا شلوغ بودوتا رسیدن به اردوگاه مشکلی نداشتیم.درنیمه راه صبحانه خورده ودرهوائی مناسب به اردوگاه رسیدیم.

پَناهگاه کُلَک‌چال، یکی از پناهگاه‌های کوهنوردی در شمال تهران است

این پناهگاه در سال ۱۳۳۹ و توسط سازمان پیشاهنگی ایران ساخته شد. در روی برج سفید آن، نام گروه‌های پیش‌آهنگی به چشم می‌خورد.

ارتفاع این پناهگاه از سطح دریا، ۲۶۰۰ متر است. این پناهگاه سه مسیر دسترسی دارد: بوستان جمشیدیه، گلاب‌دره و دره وزباد. پناهگاه دارای تأسیسات آب و برق است و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می‌شود. همچنین این مجموعه دارای چندین ردیف درختکاری بوده و امکاناتی از قبیل استخر، مسجد، بوفه، سرویس بهداشتی و غیره را دارا می‌باشد. نام دیگر این مجموعه اردوگاه دانش‌آموزی شهید باهنر است.

می‌توان از راه پیازچال، در پایان بهار، از کُلَک‌چال به دیگر پناهگاه‌های کوهنوردی مانند شیرپلا عزیمت نمود.

photo_2018-02-13_10-24-30

توقف کوتاهی کرده وآخرین محل دسترسی به آب، اردوگاه بود.ازپلهای پشت پناهگاه بسمت قله براه افتادیم.ازاینجا ببعدبرف داشتیم که خوشبختانه برف کوبیده شده بودومسیرکاملامشخص بود.پاکوب به گردنه اسپیلت منتهی میشد.درگردنه چادرهلال احمربرای امدادرسانی برپا بود.سمت راست به قلل کلکچال۱و۲منتهی میشدوسمت چپ به قله سنگی اسپیلت میرسید.یک تیم چهارنفری بسمت قله اسپیلت رفته وبقیه تیم ازشیب تندی بسمت قله کلکچال ارتفاع گرفت.

photo_2018-02-13_10-23-36

مه زیبا وشادی آوری اطرافمان را گرفته بود و لذت صعود را برایمان چندین برابرمیکرد.وزشهای بادی سوزناک گاهی صعودزمستانیمان راتکمیل میکرد.بعدازصعودقله کلچال۱بدون معطلی بسمت قله اصلی براه افتادیم.وتیم با انرژی وروحیه خوب برروی قله کلکچال قرارگرفت.نهاررا روی قله خوردیم وعکس قله را گرفته وازهمان مسیررفت ،برگشتیم.به اردوگاه که رسیدیم،با تیم چهارنفره قله اسپیلت همراه شده وازمسیرپارک جمشیدیه که مسیری بسیارمشخص بودبسمت پائین حرکت کردیم.سوارماشین شده وبا پشت سر گذاشتن مقداری ترافیک به قزوین رسیده وپایان برنامه ای دیگر.

سرپرست:ایرج الموتیان

کلکچال۱                     ۱۳٫۴۰                ارتفاع۳۳۴۰متر

کلکچال۲                     ۱۴٫۰۰                ارتفاع۳۳۶۰متر

جمشیدیه                   ۱۸٫۳۰                ارتفاع۱۸۵۰متر

همیشه کوهنوردباشید.باشگاه کوهنوردی کاسپین.

نویسنده:

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>