گزارش برنامه صعود به قله آلاشگاه

تاریخ اجرای برنامه :۹۲/۰۲/۱۳

تعداد اعضا : ۴۷ نفر (۳۸ نفر اعضای گروه کوهنوردی کاسپین  ــ ۹ نفر گروه مهر ورزان)

سرپرست برنامه : آقای ایوب رضایی

گرایش : کوهنوردی

کل مسافت طی شده : ۱۸٫۵ کیلومتر

گزارش گر :  سرکار خانم زهرا محمدی گرمارودی

1آلاشگاه

آلاشگاه  یکی از کوه های زیبای منطقه کردان کرج  با ارتفاع ۳۲۴۰  متر است .طبق تقویم سه ماهه  گروه کوهنوردی کاسپین برنامه این هفته صعود قله آلاشگاه  به همراه اعضای گروه کوهنوردی مهرورزان بود. ساعت ۵٫۵۸ صبح با کامل شدن نفرات شرکت کننده در برنامه با دو دستگاه مینی بوس و سه دستگاه سواری در اتوبان قزوین ـ کرج به راه افتادیم و بعد از طی کردن ۱:۱۰ دقیقه، مسیررا از سمت راست اتوبان به سمت جاده کردان ، چهار باغ فدیم تغییر دادیم( کمی که به جلو رفتیم دوباره به سمت راست پیچیدیم و از پل رد شدیم.) در طی مسیر از روستاهای کردان ،سیاه کرم ، تالیان ، امین آباد گذشتیم و قبل از وارد شدن به روستا به سمت چپ تغییر مسیر داده و به راه خودمون ادامه دادیم و روستاهای سورهه ، وام کوه را پشت سر گذاشتیم تا در ساعت ۸:۲۰ دقیقه به روستای سنج رسیدیم .

23آلاشگاه

ابتدای روستا از ماشین پیاده شده و پس از صحبت کوتاه سرپرست به مدت ۱۰ دقیقه، قدم در مسیری که نشان فصل بهار یعنی سر سبزی است، گذاشتیم . جهت حرکت مسیر به سمت شمال شرقی و از کنار رودخانه ای زیبا با آبی خنک و زلال بود.19آلاشگاه

حدودا بعد از طی کردن دوساعت و ۱۴ دقیقه از مسیری زیبا و گاهی هم پوشیده از برف و چندی آبشار خروشان، به گوسفند سرا رسیدیم ( ساعت ۶ : ۱۱ دقیقه و ارتفاع ۲۶۰۰ متر) بعد از ده دقیقه استراحت و خوردن تنقلات به سمت قله به راه افتادیم .( جهت حرکت مسیر به سمت  شرق) مسیر پوشیده از سنگ و دارای شیب نسبتا زیادی میباشد. بالاخره بعد از دو ساعت به بالای قله رسیدیم ( ساعت ۱۳٫۲۲)   بعد از استراحتی کوتاه و گرفتن چند عکس یادگاری به سمت پایین به راه افتادیم.

13آلاشگاه

بعد کمی ارتفاع کم کردن از سمت چب مسیر به راه خود ادامه داده وبه گوسفند سرا برگشتیم (وقت ناهار ۱۵٫۳۳) بعد از خوردن ناهار(ساعت ۱۶) به راهمان ادامه داده ساعت ۱۹٫۱۵ دقیقه به مبدا حرکت رسیدیم و سوار ماشین شده و به سمت قزوین راه افتادیم.

21آلاشگاه18آلاشگاه

برخود واجب دیدم توضیحات مختصری هم در باره روستای فنج داشته باشم.

روستای سنج در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا درمنطقه ای کوهستانی و شمال غربی کرج ودر منطقه برغان واقع شده وجز توابع شهرستان ساوجبلاغ میباشد. برای رسیدن به این روستا باید روستاهای برغان ،سرهه ، وامکوه را پشت سر گذاشت. از برغان تا سنج ۱۳ کیلومتر است. از وسط روستای سنج رودخانه ای جاری است که آب آن از برف کوهها  میباشد. . گویش محلی مردمان این روستا فارسی و یه زبان محلی میباشد.  سبک معماری این روستا از سنگ و چوب است. اما در جند سال اخیر سبک معماری به سمت شهرنشینی تغییر یافته است. اگر ازبالا به این روستا نگاه کنیم. جنگلی از درختان گردو را میبینیم که این روستا را احاطه کرده است. پوشش گیاهی این منطقه : بابونه ، گل گاوزبان، ریواس وآشوم ومیشم واست. از جمله سبزی های معطر وخوراکی میتوان والک، سیرک وقارچ هایی که در فصل بهار با غرش آسمان بوجود می آیند نام برد. درختان این منطقه بیشتر گردو، سیب،  گیلاس و میباشد. دارای پوشش جانوری کبک، خروس کوهی، غازوحشی، عقاب ، گرگ، روباه،  گراز، بز کوهی، خرس, روباه، پلنگ ( بعلت انقراض خیلی بندرت دیده شده است) و…  میباشد.این روستا مسیر دستیابی به قله هایی همچون ناز کهار ،وارکش ( فراخ نو)،کورج کوچک وبزرگ است که کوهنوردان را بسوی خود می کشاند.

نویسنده:

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>