گزارش صعود قله پاشوره

نفرات شرکت کننده

خانمها:آزاده قائمی،فاطمه فدائی

photo_2017-08-19_09-35-03

آقایان:محمود منتظری،اکبرکارگر،ابوالفضل خرسند،صابرعلی بخشی،محمدطالقانی،رضا کاشیها،محمدرضا وسامان کبابیان،مسعودمحمدی،مجیدخانمحمدی،رضا حسینی،عبدالله حسینلو،علی کرمانی،آرش خانبان،حمیدکیائی.

photo_2017-08-19_09-34-30

روستای نوا

نوا روستایی است مرتفع از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل. این روستا در دهستان بالا لاریجان قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۸۵ نفر (۴۸ خانوار) بوده‌است. زبان مردم نوا مازندرانی است.

نوا از شمال به کوه خرتاب (خردکوه) از جنوب به کوه مجیله دوش و در پشت آن دوبرار واز غرب به کوه یا تپه زراینجک و در پشت آن روستای ایرا و از شمال به روستاهای نیاک و کنارانجام و گیلاس (آمل) و کندلو و دره هراز و کوه دماوند در وراء آن، از شرق به مراتع زیبای آزو (آزاب) و کوه بلند ابرت با قله معروف پاشوره منتهی می‌شود. همچنین از جنوب غربی بوسیله یک راه مال‌رو بعد از عبور از اسپه خاک (خاک سفید) و [سنگین او(سنگ نو) به روستای لاسم ختم می‌شود. اسپه خاک در محدوده نوا قرار داشته و دارای چشمه‌ای می‌باشد که در سالیان قبل روزها اهالی نوا و شب‌ها اهالی ایرا از آب آن استفاده می‌نمودند.

معروف است که چون در این روستا نسبت به روستاهای اطراف بادهای شدید نمی‌وزد نوا نامگذاری شد .

نوا = نه + وا (وا در زبان مازندرانی به معنی باد است)

مسیردسترسی به روستای نوا

قزوین به تهران،اتوبان همت،اتوبان زین الدین،جاده فیروزکوه،بارسیدن به بومهن میتوان وارد جاده کمربندی شده (داخل شهرنرفت)وباطی کردن کمربندی تابلوهرازدرسمت چپ،دوربرگردان را دورزده بسمت جاده هرازرفت،اگه داخل شهرشدیم با رسیدن به رودهن به یک دوراهی میرسیم،سمت راست تابلوی فیروزکوه،سمت چپ تابلوی آمل،امامزاده هاشم،پلور،آب اسک،۵کیلومترجلوتردرسمت چپ تابلوی رستوران سالاری، روبروی رستوران، سمت راست تابلوی کندلو(دیدن تابلوکمی دقت میخواهد)،جاده کوهستانی وآسفالته تابلوهای روستای نوا رادنبال کنیدتا به کارخانه آب معدنی برسید.

photo_2017-08-19_09-34-05

گزارش صعود

طبق برنامه باشگاه قراربود این برنامه بصورت۱٫۵روزه انجام شود.ولی بعلت وقت نداشتن همنوردان تصمیم گرفته شد که بصورت ۱روزه برنامه اجراشود.با تکمیل شدن مینی بوس شبانه بسمت روستای نوا براه افتادیم.با رسیدن به کنارکارخانه آب معدنی بسمت شرق درهوای تاریک ودرپاکوب کاملا مشخص بسمت قله حرکت کردیم.شیب مسیرملایم بود،وکولها سبک بود.فقط بیخوابی شب گذشته مقداری کسل کننده بود.ولی چاره ای جز تحمل نداشتیم.با روشن شدن هوا در پشت سرمان قله دماوند چشم نواز،چشمهایمان شد.وخستگی وکسلی شب گذشته ازیادمان رفت.پاکوب به کنارکلبه ای میرسد که دردشت آزوقراردارد.

photo_2017-08-19_09-35-19

دشتی زیبا که محلی بسیارمناسب برای شب مانی است.البته در داخل کلبه هم میتوان شب مانی کرد.ولی چادرگزینه مناسبتری ،برای شب مانی است.نهرآبی درکنارکلبه جاری است.آب خوبی دارد،ولی برای شرب زیاد قابل اطمینان نیست.مخصوصا اگردام وکوهنورد در بالاتروجود داشته باشد.ولی برای شستشوو چائی مناسب است.بسمت جنوب که بایستی قله پاشوره در سمت چپ،گردنه عبرت روبرو،قله عبرت درسمت راست قراردارد.

دورنمای قله پاشوره

صبحانه خورده ودوباره بسمت شرق (روبه آفتاب)حرکت کردیم.با طی کردن مقداری مسافت به فنسهای میرسیم که حصارتکه زمینی است.ازکنارفنسها بسمت جنوب (راست)متمایل شده،ارتفاع گرفته وگردنه عبرت در مقابلمان نمایان است.درمسیرچشمه ای با آب مناسب وجوددارد.آب برداشته ودوباره در پاکوب قرارگرفتیم.با رسیدن به گردنه بسمت چپ رفته وبرروی یال منتهی به قله قرارگرفتیم.خط الراس دیدنی دوبرار درسمت راست خودنمائی میکرد.یال دارای شیبی ملایم وپاکوب مشخصی است.ازبالای صخره های دیدنی که نمائی زیبا به منطقه داده بود،عبورکرده ودرهوائی مساعد وخوب برروی قله قرارگرفتیم.

photo_2017-08-19_09-35-28

البته درمسیربایک زوج کوهنوردآملی هم پا شدیم.باگرفتن عکس قله ،مسیر را ادامه داده وازطرف دیگربسمت پائین حرکت کردیم. مقداری جلوترقله هلزم بود.ازصعود آن صرفه نظر کرده ودرشیب تندی بسمت پائین و پاکوبی که ازبالا مشخص بود،حرکت کردیم.درپاکوب که قراربگیریم در بعضی جاها شن اسکی بسیارمناسبی وجود دارد که فرود را آسان وسریع میکند.درجای مناسبی ناهار خورده ودوباره از پاکوب بسمت پائین حرکت کرده.به چشمه آب مناسبی رسیدیم که اگر مقداری گرسنگی را تحمل میکردیم،ناهارخوبی خورده بودیم.بارش پراکنده باران هم مقداری داشتیم.ولی اذیت کننده نبود.بارسیدن به کنارکلبه مسیر را ادامه داده تا به ماشین رسیده وپایان یک برنامه دیگر.

زمان بندی برنامه

چشمه                        ۱۵٫۳۰                     ارتفاع۲۹۵۰متر

انتهای برنامه                 ۱۷٫۳۰

سرپرست:ایرج الموتیان

همیشه کوهنوردباشید.باشگاه کوهنوردی کاسپین قزوین.

نویسنده:

یک دیدگاه

1. تمام عکس ها بسیار عالی می باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>