گزارش وعکسهای قله دارآباد

زمان اجرا:اردیبهشت۹۶

گزارش صعود قله دارآباد

نفرات شرکت کننده:

خانمها:آزاده قائمی،زهرامحمدی،لیلامحمدی،حمیده جلیلوند،پگاه صمدی،سحرواشانی.

photo_2017-05-06_09-15-24

آقایان:اکبرکارگر،محمودمنتظری،حمید کیائی،مهدی تحویلدار،سامان ومحمد رضا کبابیان،محسن گل کرمی،احمدمیجوجی،حسین سلیمانی،حسین طاهری.

photo_2017-05-06_09-15-53

معرفی قله  :

قله دارآباد یا مونگ چال یکی از شرقی ترین قلل رشته کوه توچال به ارتفاع ۳۲۰۰ متر از سطح دریا می باشد. این قله در رشته کوه البرز در بخش مرکزی واقع شده و در جنوب شرقی قله توچال به فاصله ۸ کیلومتری از آن قرار دارد.این قله توسط یک خط الرآس وپس از عبور از تیغه های آن به قله توچال متصل میشود. در سمت چپ به فاصله حدودآ ۲۴۰۰ متر قله کلکچال به ارتفاع ۳۳۱۰متر قرار دارد.

مسیرهای دسترسی به قله:

قله دارآباد از چند مسیرقابل صعود می باشد.

اولین و بهترین مسیر این قله از روی یال شن سیاه می باشد که پس از عبور از یال درازلش و کنار پادگان به قله ختم می شود

مسیر های دیگر از طریق یال های دره دارآباد صعود می شود

محله دارآباد

دارآبادغلامیان یکی از محله‌های شهر تهران است که در شمال این شهر قرار گرفته است. دارآباد پیش از این یکی از روستاهای پیرامون تهران بشمار می‌رفت. دارآباد از سوی شمال به رشته کوه توچال و از جنوب به زمینهای اقدسیه و از سوی شرق به جایی به نام باقلی‌زار و از غرب به بازوی توچال و زمینهای رحمن آباد مشرف است. پارک ساحلی‌دارآباد یکی از زیباترین پارکهای تهران است

پیشینه

مردم قدیم دارآباد پیشتر در جایی دیگر در جنوب ازگل و شرق سوهانک سکونت داشتند و نام آن محل کهنه دارآباد میباشد، ولی در پی خشکسالی آن زمینها را واگذاشتند و به جای کنونی دارآباد کوچیدند. نام دارآباد پس از ساختن کاخی در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار در این آبادی، به شاه‌آباد دیگرگون شد ولی بعدها دوباره نام پیشین به آن بازگردانده شد. هنوز کاریز (قنات) این محل به نام شاه‌آباد معروف است. گفته می‌شود پزشکان فرانسوی به خاطر بیماری آسم مظفرالدین‌شاه قاجار دارآباد را برای درمان بیماری به واسطهٔ آب وهوای خوبش مناسب دانستند. در ساختمان و زمینهای کاخ، در زمان رضاشاه در سال ۱۳۱۲ هجری خورشیدی بیمارستان مسلولین ساخته شد. از دیگر عمارت‌های قاجاری که نزدیک به کاخ شاهی ساخته شده است عمارت فخرالدوله می‌باشد.

مهاجرت غیربومیان از خلخال و اردبیل و استان لرستان و جوشقان) به دارآباد بوده است.

جغرافیا

در جنوب شرقی دارآباد تپه‌ای باستانی به نام سیمین قلعه قرار دارد که در آن کاوش‌های باستانشناختی نیز انجام گرفته‌است. دارآباد دو قنات داشت که یکی از آن‌ها را به اقدسیه اختصاص داده‌اند و آب قنات دیگر به نام «سید آبگوشتی» که در شرق روستاست به تهران می‌رود.

کوه‌های دارآباد که دو سوی این دهکده را دربر گرفته‌اند رشته اصلی توچال است که از دامنه شرقی آن تا قوچک ادامه دارد. مَرغزارها یا مراتع شمالی آن از توچال به این شرح است: شهربانوکشک – کمردگور – تخت شاه – الش‌گا – چپ‌دره – کل‌نو – توپز بلند – چال مگس – بند چلچلا – فراخ‌سینه – سیردورو – درازلش – میردلو – پهنه خرگوش‌نو. و در بخش جنوبی: پیازچال – دره وزوا – عرق‌چینک – خوش‌چال بالا – خوش‌چال پایین.

دارآباد دو رودخانه دارد به نام‌های «دارآباد» و «کهنه دارآباد» که در جایی به نام «سیر دورود پایین» به هم می‌پیوندند و رودخانه دارآباد را تشکیل می‌دهند.

میدان دارآباد تهران در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد

موزه تاریخ طبیعی دارآباد که از موزه‌های خوب ایران است نیز در دارآباد واقع شده‌است.

photo_2017-05-06_09-14-40

مسیردسترسی به دارآباد

اتوبان قزوین/تهران،بزرگراه همت،خروجی امام علی شمال،انتهای بزرگراه،دست چپ ،ازجلوی بیمارستان ارتش عبورکرده،وارد خیابان هاشمی شده،مسیررا ادامه داده تا به پارکینگ دارآباد برسیم.

گزارش صعود

صبح جمعه خوشبختانه با خوش قولی تمامی دوستان روبرو شده وسروقت ازمیدان میرعمادحرکت کردیم.بارسیدن به پارکینگ، مثل تمامی مسیرهای کوهنوردی تهران،با شمارزیادی ازکوهنوردان روبروشدیم.ماهم مثل بقیه درمسیرصعود قله که کاملا مشخص بود،قرارگرفتیم.با طی کردن مقداری مسافت به یک دو راهی رسیده،راه سمت چپ به دره زرد بند وراه سمت راست به قله منتهی میشد.که با تابلوئی مشخص شده بود.راه سمت راست را گرفته وبا قرارگرفتن برروی شیب ارتفاع زیادکردیم.به لطف بارشهای دیشب،هوای بسیارمطلوب ودلپذیری ،لذت صعود را افزایش داده بود.با قرارگرفتن برروی یال شن سیاه بسمت راست متمایل شدیم.

photo_2017-05-06_09-16-24

درمسیرچشمه ای وجودداشت که بوسیله لوله کشی امکان برداشتن آب را برایمان فراهم میکرد.درکنارچشمه صبحانه خورده ودوباره ادامه مسیردادیم.مسیر را که ادامه دهیم به یک جاده خاکی میرسیم.ازجاده بصورت عرضی عبورکرده ودوباره درپاکوب قرارمیگیریم.سیمهای خاردار،یک پادگان متروکه ازپائین دیده میشد.بارسیدن به سیمهای خارداروعبورارآن برروی یالی(یال درازلش) با شیب کمترقرارگرفتیم.مقداری استراحت کرده ودوباره ادامه مسیردادیم.به یک ساختمان رسیدیم،که بیشترشبیه انباربود.وشاید متعلق به پادگان بود.درمواقع اضطراری ازآن میتوان استفاده کرد.مقداری که ارتفاع گرفتیم،با یک توده از بارش باران مواجه شدیم.وهرلحظه بارش شدیدترمیشد.با نظرسنجی ازگروه به اینکه برگردیم ویا ادامه مسیر دهیم،اکثریت گروه ادامه مسیر را خواهان بودند.وخیس شدن وصعود در شرایط سخت را به برگشت ترجیح دادند.البته خطری از نظر رعد وبرق تهدیدمان نمیکرد.ادامه مسیر دادیم.دوستانی که پانچو داشتند،خیس نشدند.ولی تعدادی از دوستان مقداری موش آبکشیده شدند!!!با اندکی استقامت رگه بارش ردشد وهوای مطلوبی پاداش این استقامت وخوشحال ازاینکه ادامه مسیرداده بودیم.مقداری وزش باد داشیم،که زیاد اذیت کننده نبود ودر خشک شدن لباسها کمک میکرد.ازدورپرچم ایران که برروی جانپناه قله نصب شده بود،نمایان شد.بارسیدن به جانپناه نهاررا داخل جانپناه خورده وبا گرفتن عکس قله بسمت پائین برگشتیم.

جانپناه دو طبقه بود.طبقه پائین میزوصندلی (نیمکت)داشت.وطبقه بالا فوم ومناسب برای شبمانی.که حدود۴نفرگنجایش داشت.البته درسالهای قبل طبقه پائین هم فوم داشت ولی بخاطرگذشتن میزو صندلی امکان شب مانی در طبقه پائین وجودندارد.وفقط طبقه بالابرای خوابیدن مناسب است.

photo_2017-05-06_09-15-13

به جاده خاکی که رسیدیم،برای سهولت درفرود ازشن اسکی بسیارمناسبی که درکنار یال شن سیاه قرارداشت،استفاده کردیم.وبا سرعت بیشتری ارتفاع کم کردیم.بارسیدن به ماشین ،بارش باران شروع شد.وهرلحظه شدیدترمیشد.وخوشبختانه کار گروه،َ موقع خوبی بپایان رسید.

زمان بندی برنامه

حرکت ازقزوین              ۴٫۱۵

دارآباد                       ۶٫۴۵           ارتفاع۱۷۳۰متر

قله                          ۱۲٫۰۰         ارتفاع۳۲۰۰متر

انتهای برنامه              ۱۷٫۰۰

سرپرست:ایرج الموتیان

همیشه کوهنورد باشید.باشگاه کوهنوردی کاسپین قزوین.

نویسنده:

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>