گزارش گشایش مسیر سبزه

گزارش اولین گشایش دیواره روستای سفید چاه (منطقه گلوگاه – شهرستان بهشهر) توسط مرتضی نوروزی و آقای بهرام فرخ زاد

مسیری بسیارهیجان انگیز که دارای چهار و هر طول دارای یک شیب منفی است، اسم مسیر سبزه نامگذاری شد.

این گزارش شامل ۵ صفحه همراه با عکس های برنامه و همچنین توپوگرافی و خط سیر مسیر صعود نیز می باشد.

جهت دانلود ومطالعه گزارش به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید.

جهت دانلود گزارش به انتهای صفحه مراجعه کنید.

گزارش گشایش مسیر سبزه بر روی دیواره روستای سفیدچاه، شهرستان گلوگاه – فروردین ۱۳۹۴:

همراه با این گزارش توپوگرافی و خط سیر مسیر نیز ارائه شده است. جزئیات گشایش هر طول مسیر از قلم گشاینده آن طول مسیر است.

مقدمه:

از زمان آغاز فعالیت سنگ‌نوردی ما به صورت حرفه ای تماماً مسیرهای آماده ایی که قبلاً صعود شده بود و یا اینکه اطلاعی ولو جزئی از مسیر داشتیم را صعود کرده بودیم حتی هر دو صعود سال قبل ما در دیواره علم‌کوه با تمام چالش‌ها و خطرات آن باز مسیری مشخص و معلوم بود که کارگاه‌های آماده و در بعضی قسمت‌ها میانی‌های آماده دارد که برای به رسیدن به هدف کار را تسهیل می‌کرد بر همین اساس و با توجه به آموزش‌ها و نکاتی که از جزوات، استادان مخصوصاً آقای فرشاد میجوجی و همچنین همکاری‌هایی که در برنامه های مختلف با دوستان حرفه­ای تر داشتیم بر آن شدیم که قدم در ناشناخته‌ها قرار دهیم تا خود را محکی بزنیم و سطح واقعی خودمان را بهتر درک کنیم لذا گشایش یک مسیر بلند کاملا پاک به روش آلپی بسیار مناسب به نظر می­رسید برای همین به دنبال مکانی مناسب و بکر بودیم زیرا گشایش در یک پایگاه سنگ نوردی می‌تواند مزیت های فراوان داشته باشد در همین راستا مسافرت قبلی که آقای بهرام فرخ زاد به شهر ساری و منطقه گلوگاه داشتند منجر به آشنایی ایشان با روستای سفیدچاه و دیواره آن بود پس از بازگشت وی به قزوین تاریخ برنامه را ۷ فروردین ۹۴ مشخص کردیم.

روز اول ۷ فروردین ۹۴

طبق قرار قبلی راس ساعت ۱۵ از قزوین حرکت کردیم و ساعت ۲۱ به ساری رسیدیم و شب را در خانه آقای باهر خضری به سر بردیم.

روز دوم ۸ فروردین ۹۴

ساعت ۶ صبح از خواب بر خواستیم تا روستای سفیدچاه  تقریباً ۷۸ کیلومتر فاصله‌ است از شهر ساری به شهرستان نکا و سپس شهرستان بهشهر و بعد از آن به شهرستان گلوگاه رسیدیم بعد از آن به قلب جنگل های بسیار زیبای بخش یانه سر رفتیم و بعد از حدود ۳۶ کیلومتر در جاده پیچ‌درپیچ آسفالته بسیار زیبا به جایی رسیدیم که جنگل به اتمام می‌رسید و با دشت سرسبز و زیبایی مواجه می‌شویم بعد از آن روستای نیالا و سپس به روستای سفیدچاه می‌رسیم. بعد از ورود به روستا کنار امام‌زاده ای که دارای سرویس بهداشتی و جای خواب مناسب است پارک کرده ساعت تقریباً ۹ مدهوش و متعجب به سمت دیواره ای زیبا و مغرور که نگاه های ما را به سمت خود دوخته بدون لوازم فنی و جهت شناسایی حرکت می کنیم.

شناسایی بار اول دیواره با نگاه‌های سریع و گذرا همراه است شناسایی بار دوم دقیق‌تر می شود تا مسیری جهت گشایش و همچنین مسیری برای دسترسی به پای دیواره کشف شود بعد از کاندید شدن چند مسیر در دیواره جهت انتخابی درست به بحث و بررسی می پردازیم یک مسیر با توجه به مسائل مختلف که با مقداری شک و تردید همراه است انتخاب شد در حین صرف صبحانه به مسیر انتخابی نگاه می‌کردیم و درباره قسمت‌های مختلف مسیر در سکوت کامل با خود صحبت و چالش داشتیم بعد از مرتب کردن و انتخاب ابزارهای موردنیاز احتمالی به سمت دیواره حرکت می کنیم.

به ‌پای دیواره رسیدیم شوق صعود هردوی ما را در برگرفته و هرکدام ذوق بیشتری دارد تا سر طناب برود تا جایی که قرار شد با قید قرعه نفر سرطناب مشخص شود که آقای بهرام فرخ زاد با لطف همیشگی خود این فرصت را به من داد.

طول  اول مرتضی:

شکاف ۱۳ متر، مناسب و بدون ریزش است بعد از ۵/۱ متر صعود یک کملوت سایز متوسط  و سپس یک کیل بزرگ و قبل از خارج شدن از شکاف یک کملوت متوسط در قسمت پایانی شکاف قرار می گیرد سپس مسیر به یک طاقچه ی بزرگ زیبا می‌رسد که مملو از سبزه‌ است بعد از حدودا ۴ متر پیاده‌روی شروع مسیر به شکافی که رنگ سنگ آن سفید است می رسد بزرگ‌ترین سایز کملوت در قسمت ابتدایی شکاف قرار می‌گیرد تا طناب صعود در مسیر صعود نیز قرار بگیرد و کار را برای میانی‌های بالاتر راحت­تر کند شکاف مقداری بدقلق و منفی است و به راحتی گیره نمی دهد بعد از جاگذاری یک کیل در قسمت کراکس پس از دوبار تلاش و با استفاده از یک گیره پای کوچک این قسمت به صورت تعادلی صعود می شود دوباره مسیر به یک تاقچه پر از گیاهان سبز میرسد از این به بعد مسیر راحت و بدون دردسر است که امکان قرار دادن میانی نیز وجود ندارد فقط باید مقداری با احتیاط صعود شود تا به یک کلاهک برسد که دارای حفره‌های زیادی است که بر زیبایی این کلاهک و طاقچه افزوده است اما شکاف‌های زیادی در آن وجود ندارد فقط در قسمت های  پایین شکاف‌های ریزی وجود دارد که با دو کملوت سایز ریز میتوان یک کارگاه ایجاد کرد، این طول حدودا ۴۵ متر تخمین زده شد.

طول دوم بهرام:

این طول از سمت چپ طاقچه قید شده در قسمت قبل، آغاز می شود در ابتدا یک حرکت عرضی در حدود ۶ الی ۷ متر انجام می شود و سپس به یک شکاف بزرگِ دالان مانند می رسد که در گوشه­ی راست آن کنجی وجود دارد که مسیر از آن ادامه پیدا می کند. در ابتدای کنج که شکاف نسبتاً بزرگی وجود دارد کملوت(Camelot) سایز ۳ قرار می­گیرد، بعد آن هم یک توتم بنفش سایز متوسط و یک توتم زرد، یک کیل سبز کمپ(Pro-Nuts) قرار داده می شود و کنج به انتها می رسد. بعد آن شیب خفته وجود دارد که در سمت راست آن شکاف ریزی وجود دارد که قابلیت ابزار گزاری دارد در انتها یک شکستگی در زاویه شکاف وجود دارد که بعد از آن شیب شکاف تقریباً قائم می شود و این نقطه محل قرار گرفتن کارگاه دوم است با قرار گرفتن ۱ کملوت و ۲ توتم در این قسمت کارگاه بر قرار می شود. در این نقطه در سمت چپ صعود کننده یک شکاف معکوس و کج قرار دارد در ۲-۳ متری زیر پا یک درختچه خشک و غیر قابل اعتماد و در سمت راست شما یک فیس(Face) تقریباً قائم بر فیس جلوی شما وجود دارد. ۱ عدد رول-بولت ۸ با صفحه پلاک در این نقطه مسیر نصب شده است.

تلاش طول سوم مرتضی:

بعد از بررسی مسیر، صعود با مقداری دلهره آغاز می‌شود حسی که فکر می‌کنیم این شکاف باید دشوار باشد صعود با گرفتن میانی اول از کارگاه شروع می شود پس از یک متر صعود در کنج یک عدد کملوت سایز نسبتاً کوچک قرار می‌گیرد و سپس برای صعود این بخش مسیر باید چند حرکت دول فری منظم انجام شود، یک کملوت متوسط دیگر و یک توتم سایز تقریبا بزرگ در شکافی که تمیز و بدون ریزش است قرار می گیرد در این قسمت استفاده از تکنیک لاخ پا به شدت احساس می شود پس از مقداری صعود یک توتم بزرگ قرار میگیرد مقداری مسیر دشوار میشود هم طنابم با سکوت مناسب خود این اجازه را می‌دهد که با دقت و تمرکز به صعود پرداخته بالاخره شکاف به اتمام می رسد ادامه مسیر به‌ صورت مستقیم وجود ندارد و سمت راست یک فیس با شیب منفی بسیار زیادی وجود دارد به سمت چپ حرکت عرضی میکنیم تا به ادامه شکاف موردنظر برسیم

این تیپ حرکت های عرضی که باید از گیره های شکاف افقی استفاده شود مقداری استرس دار و دشوار است علی الخصوص اگر مسیر تا به حال صعود نشده باشد این قسمت مسیر شباهت زیادی به مسیر دوستت دارم در پل خواب است با این تفاوت مقداری شکاف گشادتر است ابزارهایی که جهت عبور از این شکاف افقی نیاز است شامل یک کملوت بزرگ و یک کملوت متوسط و یک توتم بزرگ است شکاف افقی توسط یک شکاف عمودی که ابتدای آن بسیار بزرگ است قطع می شود در یک پوزیشن(Position) آزاردهنده یک کملوت سایز بزرگ به‌زحمت درون شکاف قرار گرفته و به‌اندازه نیم متر صعود می‌شود بلافاصله شکاف بسیار باریک‌تر و سخت‌تر می‌شود، تمام گیره‌های آن ناخنی و انگشتی می‌شود با زحمت خاصی یک کیل در شکاف قرار می‌گیرد و با کم کردن چند گیره در یک موقعیت خوب قرار گرفته و بعد از مقداری استراحت تلاش می‌کنیم اما بی‌ثمر بعد از چندین و چند بار تلاش موفق به صعود نمی‌شویم و بعد از خستگی شدید تصمیم به فرود به سمت کارگاه میگیریم تا بهرام شانس خود را آزمایش کند.

تلاش طول سوم بهرام:

بعد از تلاش ستودنی مرتضی روی کراکس(CRUX) این طول مسیر با توجه زمانی که در اختیار داشتیم به پیشنهاد مرتضی تصمیم گرفته شد که من هم تلاشی روی مسیر بکنم، طناب را کشیدیم و دوباره شروع به صعود کردم، در حین صعود سعی کردم تعدادی از ابزارهایی که مرتضی قرار داده بود را به اصطلاح بدزدم تا در ادامه مسیر از آنها استفاده کنم،…، به آخرین ابزاری که مرتضی گذاشته بود رسیدم یک کیل سبز رنگ، سعی می کنم در پوزشن های مختلف از قسمت سختی مسیر در بیام اما نتونستم حتی به اندازه مرتضی صعود کنم، به پیشنهاد مرتضی از میانی ابزار می گیرم و بالاتر می روم تا ابزاری دیگر قرار بدهم، این کار را چند بار انجام می دهم تا بحدود ۲ متر صعود می کنم، چون ابزار های صعود مصنوعی نداشتم انجام این کار کمی انرژی بر می شود، با توجه اینکه چند سنگ لغزشی بزرگ در بالای سرم بود و اینکه به غروب خورشید نزدیک می شدیم، تصمیم گرفتیم که در این آخرین نقطه یک رول بلت کوبیده شود و ادامه کار را برای فردا بماند، یک توتم زرد بالای سرم قرار دادم روی آن نشستم و چکش و دسته مته که مرتضی با طناب رابط برام فرستاد بالا را دست گرفتم و شروع کردم، حدود ۲۵ دقیقه بعد کار تموم شد و اقدام به برگشتم پیش مرتضی کردم.

در این مکان یک رول بولت هشت نصب شده است این کارگاه نیمه راحت است زمان رو به اتمام است از این کارگاه حدودا ۳۰ متر فرود می آییم و با گرفتن یک بلوک طبیعی به سمت کف زمین فرود آمدیم، هوا کاملاً تاریک شده و مهتاب بسیار زیبایی دشت سفیدچاه را روشن کرده بود بسیار خوشحال بودیم که سالم بر روی زمین افقی قدم می زنیم به سمت روستا بازگشتیم و بعد از صرف شام به چادر رفتیم و خواب بسیار خوبی کردیم تا فردا صبح با انرژی بیشتری کار را شروع کنیم.

روز سوم ۹ فروردین ۹۴ :

ساعت ۸ از خواب برخواسته بعد از صرف صبحانه و دیدار با دوستانی که از شهر ساری (مونا و آقای اسدی) به دیدار ما آمده بودند به سمت دیواره حرکت کردیم. امروز با شناختی متفاوت به کار پرداخته شد که یک امتیاز محسوب می شود.

Mona

طول اول مرتضی:

طول اول همانند روز قبل صعود شد بعد از عبور از سبزه‌ها سرعت صعود مناسب تر بود و از اطمینان خوبی برخوردار بودیم پس از رسیدن به کلاهک با احداث کارگاهی مطمئن‌تر از روز قبل از بهام درخواست کردم صعود خود را شروع کند.

طول دوم بهرام:

در روز دوم طول دوم کمی راحت تر و در زمان کمتر صعود می شود، ابزار ها تقریباً در همان محل روز گذشته قرار میگیرد و تنها کیل(Pro-Nuts) قرار داده نمی شود. مرتضی هم با سرعت بیشتری در انتها صعود می کند و به کارگاه می رسد. از تک رول کوبیده شده به عنوان یک بازوی کارگاه استفاده شد.

طول سوم بهرام:

شکاف موجود که از این نقطه مسیر تقریباً عمودی است حدود ۷-۸ متر ادامه پیدا می کند و به یک شکاف عرضی دیگر در بالای سر نفر صعود کننده قرار دارد ختم می شود. شکاف عرضی بصورت معکوس بوده و در ابتدای شکاف یک توتم قرمز قرار می گیرد و تا انتهای شکاف که حدود ۳-۴ متر است در عرض حرکت می شود. در انتها حرکت عرضی شکاف دوباره به جهت عمودی تغییر جهت می دهد. در این نقطه هم یک ابزار دیگر قرار داده می شود. از این قسمت مسیر به بعد حدود ۳ متر سختی(Crux) مسیر است از تک رولی که در روز قبل در این نقطه کوبیده شده بود هم به عنوان میانی استفاده می شود. بعد از این ۳ متر، سختی مسیر کم می شود اما همچنان ادامه دارد. حدود ۶-۸ حرکت نیمه سنگین برای صعود بایست انجام شود تا مسیر به قسمتی میرسد که بالای سر نفر صعود کننده کلاهکی وجود دارد و در این نقطه به حالت پا گستر می توان به دستها استراحت داد. در این نقطه نیز در شکاف بین کلاهک ترایکم(Trycam) آبی قرار می گیرد. برای ادامه از سمت راست کلاهک مسیر با ۴-۵ حرکت نیمه سنگین به یک شیب خفته و طاقچه می رسد که در سمت راست آن یک شکاف ریز و در سمت چپ طاقچه شکاف نسبتاً بزرگی همراه با شیب منفی قرار دارد که از قسمت پایین شکاف برای گرفتن کارگاه استفاده می شود.

طول چهارم مرتضی:

به انتهای دیواره پیش می رفتیم ادامه مسیر سمت راست و یک شیب خفته ۷ یا ۸ متری است که کنج سمت چپ آن یک شکاف باریک دارد که بر روی شیب خفته آن گیره های برای پا نیز وجود دارد بعد از یک متر صعود یک کملوت ریز در آن قرار می گیرد سپس یک کملوت ریز دیگر که از کملوت قبلی مقداری بزرگ تر است درون شکاف سمت چپ جا می گیرد مسیر به یک طاقچه کوچک می رسد ادامه مسیر به علت شیب منفی و هم چنین کم بودن گیره چالشی و هیجان‌انگیز است پس از دو بار تلاش صعود می شود سپس دو ابزار از جمله کملوت و توتم در ریزترین سایز های خود در یک شکاف ۳۰ سانتی متری قرار می گیرد در همین شکاف کوچک باید با دو انگشت گیره نیز گرفته شود برای رسیدن به شکاف انتهایی دیواره باید با احتیاط کامل تراوارس به سمت چپ انجام شود زیرا از شروع تا پایان تراوارس امکان قرار دادن ابزار وجود ندارد.

به اوایل شکاف پایانی که بسیار پهن و گشاد است می رسیم بزرگ ترین سایز کملوت در آن قرار می گیرد مقداری بالاتر شکاف باریک شده و دو عدد کملوت سایز نسبتا بزرگ در شکاف قرار میگرد با احداث یک کارگاه سه بازو کاملا معلق نفر پایینی حمایت می شود از این مکان حدودا ۲ تا ۳ متر تا قله فاصله است اما شیب این بخش منفی و دشوار است به صورت تخمینی به آن درجه ۱۲cd را میدهیم پس از کوبیدن یک رول هشت به کار خاتمه داده و یک فرود هیجان انگیز و معلق را شروع می کینم و ادامه فرود ها دقیقا شبیه به دیروز است بعد از رسیدن به زمین و اتمام کار خوشحال و مسرو با استقبال گرم مونا و آقای اسدی روبرو می شویم هوا کاملاً روشن بود من و بهرام از  کاری که انجام داده بودیم در پوست خود نمی‌گنجیدیم و از شدت شوق همدیگر را به آغوش کشیدیم.

در انتهای برنامه از دوستان عزیزمان تشکر ویژه دارم: فرشاد میجوجی، میثم افتخاری، باهر خضری، یزدان سلطان پور، مجید نوذری، محمود کمالی، مونا برزگر، محسن اسدی شهمیرزادی، اهالی روستای سفیدچاه که در تسهیل صعود ما نقش بسزایی داشتند.

به گام بعدی می‌اندیشیم …

topo+

گزارش، توپوگرافی و خط سیر فنی مسیر سبزه -برای دانلود روی نوشته دانلود روی دکمه زیر کلیک کنید

دانلود گزارش کامل همراه با عکس های برنامه، توپوگرافی و خط سیرمسیر سبزه

اولین گشایش دیواره روستای سفید چاه (منطقه گلوگاه – شهرستان بهشر) توسز مرتضی نوروزی و بهرام فرخ زاد

فایل در قالب PDF میباشد.

برای شروع دانلود روی نوشته Download بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

نویسنده:

۳ دیدگاه

1. ایرج الموتیان می‌گه:

مرتضی عزیز گشایش مسیر جدید رابه شما وهمطناب خوبتان تبریک گفته آرزوی موفقیت درتمام مراحل زندگیت دارم.

2. حسین کریمی می‌گه:

سلام وخسته نباشید به کوهنوردان این موفقیت و پیروزی را به شما تبریک عرض میکنم

3. کارگر می‌گه:

اقای مرتضی نوروزی ضمن تبریک به شماو هم طنابتان توفیق روزافزونی برای جنابعالی ارزومندم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>